Rush Hour is het uitdagende denkspel voor kinderen vanaf 8 jaar. Schuif auto's en vrachtwagens heen en weer om de rode auto uit de file te bevrijden. Met vier moeilijkheidsniveaus oefenen kinderen spelenderwijs logisch denken en plannen. Lees meer.
Rush Hour is het uitdagende denkspel voor kinderen vanaf 8 jaar. Schuif auto's en vrachtwagens heen en weer om de rode auto uit de file te bevrijden. Met vier moeilijkheidsniveaus oefenen kinderen spelenderwijs logisch denken en plannen.
• Voor 1 speler (anderen kunnen meedenken)
• Leeftijd: 8+ jaar
• Speelduur: ca. 10-20 minuten per puzzel
• Bevat 40 opdrachten van beginner tot expert
• Sluit aan bij school (groep 5 t/m 8)
• Te spelen als zelfstandig denkspel; geen extra set nodig
Tijdens het spelen leren kinderen problemen stap voor stap analyseren en verschillende oplossingen uitproberen. Ze oefenen vooruitdenken, plannen en het inschatten van gevolgen, vaardigheden die belangrijk zijn bij rekenen en studievaardigheden op school. Ook ruimtelijk inzicht, concentratie en doorzettingsvermogen worden spelenderwijs versterkt doordat elke nieuwe puzzel nét iets lastiger is.
Inhoud:
• 1 speelbord (parkeerplaats) met houders voor opdrachtkaarten
• 16 voertuigen: 1 rode auto en 15 auto's en vrachtwagens
• 40 opdrachtkaarten met 4 niveaus (Beginner t/m Expert) en oplossingen
• Spelregels
Voorbereiding:
Leg het speelbord op tafel en kies een opdrachtkaart. Plaats de kaart in de houder of leg hem naast het bord. Zet alle voertuigen precies neer zoals op de tekening, met de rode auto op de aangegeven plek.
Spelverloop:
De speler schuift de auto's en vrachtwagens één voor één vooruit of achteruit in hun rijrichting. Voertuigen mogen niet diagonaal bewegen en worden niet van het bord gehaald. Het doel is om genoeg ruimte te maken zodat de rode auto via de uitgangsrij het bord kan verlaten. De speler mag steeds opnieuw proberen, terugdenken en andere oplossingen uitproberen.
Einde van het spel:
De puzzel is opgelost zodra de rode auto helemaal uit het bord is gereden. De speler kan de oplossing op de kaart controleren en daarna een nieuwe opdracht kiezen of een hoger niveau proberen.
Extra regels:
Begin met de makkelijke kaarten en bouw rustig op naar moeilijkere uitdagingen.
Samen overleggen en hardop denken mag, zolang één speler de zetten uitvoert.
Laat kinderen hun eigen strategieën ontdekken, zoals eerst ruimte maken of juist teruggaan naar een eerdere stand.