Woord voor Woord is het vrolijke coöperatieve woordspel voor taalliefhebbers vanaf 8 jaar. Geef slimme hints, leg woorden op de juiste plek in de cirkel en race samen tegen de zandloper om alle kaarten neer te leggen. Lees meer.
Woord voor Woord is het vrolijke coöperatieve woordspel voor taalliefhebbers vanaf 8 jaar. Geef slimme hints, leg woorden op de juiste plek in de cirkel en race samen tegen de zandloper om alle kaarten neer te leggen.
• Voor 2–12 spelers
• Leeftijd: 8+ jaar
• Speelduur: ca. 15 minuten per spel
• Bevat 100 beschrijfbare kaarten met nummers, levensfiches, zandloper en stift
• Sluit 100% aan bij taalonderwijs in groep 5 t/m 8
• Los te spelen coöperatief kaartspel, geen extra set nodig
In Woord voor Woord oefenen kinderen luisteren, spreken en creatief met taal omgaan. Ze moeten slimme woorden kiezen die precies de juiste plaats op de cirkel verklappen, zonder het al te makkelijk te maken. Zo bouwen ze woordenschat op, leren ze schatten op een schaal van 0 tot 100 en redeneren ze samen hardop. De tijdsdruk van de zandloper en de beperkte levensfiches zorgen voor spanning en stimuleren samenwerking en doordenken van elkaars ideeën.
Inhoud:
• 100 beschrijfbare kaarten met waarden van 0 tot 100
• 1 kaartenbord om de cirkel duidelijk neer te leggen
• 1 uitwisbare viltstift
• 1 zandloper van ca. 20 seconden
• 6 levensfiches
• 1 bijlage met extra uitdagingen en varianten
• Spelregels
Voorbereiding:
Leg het kaartenbord in het midden van de tafel en plaats de drie startkaarten met 0/100, 33 en 66 in een cirkel, met voldoende ruimte ertussen. Schud de overige kaarten en leg ze als gedekte stapel klaar. Kies of jullie met of zonder zandloper willen spelen en leg de levensfiches binnen handbereik. Schrijf op elke startkaart een duidelijk woord.
Spelverloop:
De actieve speler trekt de bovenste kaart van de stapel en bekijkt in het geheim het getal. Hij of zij bedenkt een woord dat past bij die plek op de schaal van 0 tot 100 en schrijft dit op de kaart. Daarna noemt de speler alleen het woord hardop. De andere spelers overleggen en beslissen samen tussen welke twee kaarten in de cirkel deze nieuwe kaart moet worden geschoven.
Einde van het spel:
Is het gekozen plekje juist, dan wordt de kaart op die plaats in de cirkel gelegd. Is het fout, dan draaien jullie een levensfiche om. Het spel eindigt zodra jullie 12 kaarten correct in de cirkel hebben gelegd (gezamenlijke winst) of alle levensfiches zijn omgedraaid (het spel is verloren). Daarna kunnen jullie meteen nog een potje doen met andere woorden of een moeilijkere variant.
Extra regels:
Gebruik de zandloper om extra spanning te creëren: is de tijd om voordat er een plek gekozen is, telt dat als een fout.
In de varianten uit de bijlage speel je bijvoorbeeld met moeilijkere woorden, minder levensfiches of in twee teams die om de beurt kaarten plaatsen.
Spreek vooraf af of woorden binnen één thema moeten blijven (bijvoorbeeld dieren, sport of school) voor extra uitdaging of juist meer houvast.