Hengelen is het tactische slagenspel voor fanatieke kaartspelers vanaf 14 jaar. Win slagen, verbeter je deck met verse viskaarten en balanceer slim tussen punten scoren en juist verliezen om later sterker terug te komen. Lees meer.
Hengelen is het tactische slagenspel voor fanatieke kaartspelers vanaf 14 jaar. Win slagen, verbeter je deck met verse viskaarten en balanceer slim tussen punten scoren en juist verliezen om later sterker terug te komen.
• Voor 3–5 spelers
• Leeftijd: 14+ jaar
• Speelduur: ca. 40 minuten
• Slagenspel en deckbuilding in één compact kaartspel
• Sluit aan bij denk- en rekenvaardigheden vanaf de middelbare school
• Los te spelen kaartspel, geen extra set nodig
In Hengelen leren spelers hun kansen inschatten en vooruit plannen. Je weegt voortdurend af of je een slag wilt winnen voor directe punten, of juist verliezen om sterkere kaarten uit de oceaanstapel te krijgen. Zo ontwikkel je strategisch inzicht, flexibiliteit in je plannen en het vermogen om korte- en langetermijnvoordelen tegen elkaar af te wegen. Door de opbouw van je eigen deck voelt elke ronde anders en blijft het spel spannend tot het einde.
Inhoud:
• 1 set visspeelkaarten in verschillende kleuren en waardes
• Extra oceaankaarten met hogere waarden, troefkaarten en actiekaarten
• Spelregels in het Nederlands
Voorbereiding:
Geef elke speler een startset visspeelkaarten volgens de spelregels en leg de overige kaarten als gedekte oceaanstapel klaar. Bepaal een startspeler en zorg dat er ruimte is in het midden van de tafel om slagen te vormen. Spreek af hoeveel ronden jullie spelen (standaard acht) en leg eventueel papier en potlood klaar om de punten per ronde bij te houden.
Spelverloop:
In elke ronde spelen de spelers een volledig slagenspel met de kaarten in hun hand. De startspeler speelt een kaart, de anderen volgen indien mogelijk de kleur; de hoogste kaart in de gevraagde kleur wint de slag. Aan het einde van de ronde krijgt iedere speler 1 punt voor elke kaart in de gewonnen slagen. Deze gewonnen kaarten vormen meteen de hand voor de volgende ronde. Heb je nog niet genoeg kaarten om je hand compleet te maken, dan vul je aan vanuit de oceaanstapel met sterkere vis-, troef- en actiekaarten.
Einde van het spel:
Na het afwerken van alle afgesproken ronden tellen de spelers hun punten bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint het spel en mag zich de succesvolste visser noemen. Bij een gelijke stand delen de betrokken spelers de overwinning.
Extra regels:
Wie weinig slagen wint, krijgt in de volgende ronde automatisch betere kaarten uit de oceaanstapel en kan zo een sterke comeback maken.
Actiekaarten kunnen de normale slagregels doorbreken; lees de symbolen goed om ze op het juiste moment in te zetten.
Voor een eerste potje kun je de speciale acties beperken en later toevoegen voor meer diepgang.